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LUIS CANDAUDAP

LUIS CANDAUDAP
Ikeder

Luz de Agosto por Luis Candaudap

En la manera en la que trabajo hay algo que se clarifica como paisaje. Lo que aquí llamo paisaje se confabula como un resto o excrecencia.
Paisaje —de momento— es para mí la constatación de cierta imposibilidad de figura (todavía no), es decir la preparación y la espera de algo que se destaque de un fondo.
Zona ambigua o comodín, este material paisaje permite adelantar o atrasar elementos, crear espacios y profundidades que a veces se regodean en una figura que no llega.
Cuando esa ausencia se constata puedo señalar el resultado como paisaje.
Muchas de las veces esto se opera a través de una suerte de respiraderos u oquedades. La oquedad y el hueco funcionan en el sentido de provocar una especie de “pulsión de relleno” o de “punzado”, algo que tiene que ver con una vocación de horadación, y que en un pintor como Picasso acaba siendo una vorágine apoteósica.
También hablaría de la capilaridad de ciertos segmentos, literalizados en “hierbecitas” o “palitroques”, que adelantan un conato nominal a las zonas permitiéndome así nombrar aspectos como cielo, tierra o espesura, landa, charca o estanque, algo que por otra parte podría devenir en torso, rata, falo, espalda, carcasa o vello…
Esta capilaridad pegajosa, a medio camino entre la sintaxis y lo semántico, suele arrastrar el tema de un dibujo anterior al siguiente, y suelo tener cuidado con ella y su devaneo ilustrativo.
Creo que cada cual tiene que trabajar con su Kitchs, precisamente para no perderlo de vista, (tengo un amigo para el que su Kitchs son los cantautores, lo cual moviliza en él jugosas emociones difícilmente soportables y un sustancioso material pictórico).
Generalmente lo que se suele decantar en mi hacer se presenta bajo un aspecto convulso. Probablemente ahí se esconda una intención con cierto matiz cósmico, en el sentido de un deseo de conectar arriba y abajo, izquierda y derecha. Nuevamente se apunta aquí la mentada “voluntad de horadación”.
Desde mi punto de vista esta voluntad perforadora se presenta claramente perturbadora, y sólo se encarna en una misión; la de verificar que no se ha ido hasta el final del agujero, que no se ha acabado de decir todo, y es que el todo, de momento, debe de permanecer en silencio.
Por último, decir que los dibujos de esta selección se han realizado en diferentes lugares, unos en el estudio, otros en viajes por el sur. Estos últimos dibujos muestran un grado de croma alto y un cariz más ornamental. Aquí es posible que el ambiente meridional haya hecho que la mano se moviera al dictado de la luz, algo así como la geometría de un baile de folklore.

Abuztuko argia · Luis Candaudap

Lanerako dudan moduan, paisaia gisa zehazten den zerbait dago. Hemen paisaia deitzen dudana hondar edo eskreszentzia gisa sortzen da.
Paisaia —oraingoz— nolabait ezinezkoa den irudiaren (oraindik ez) azalpena da, hau da, hondo batetik nabarmenduko den zerbaiten prestaketa eta esperoa.
Eremu anbiguoa edo komodina da; paisaia-material honek elementuak aurreratu edo atzeratzea ahalbidetzen du, batzuetan helduko ez den irudi batez gozatuko duten espazioak eta sakontasunak sortzea.
Gabezia hori egiaztatzen denean, emaitza paisaiatzat har nezake.
Askotan, hori haizebide edo zulo batzuen bitartez gauzatzen da. Kofadurak eta zuloak “betetze-pultsio” edo “ziztadura” baten antzekoa eragiten dute, zulaketa-bokazioarekin zerikusia duen zerbait, Picasso bezalako pintore batengan zurrunbilo apoteosiko bihurtzen dena.
Zenbait segmenturen kapilaritateaz ere hitz egingo nuke, “bedartxo” edo “egurtxoetan” literalizatuta. Izan ere, horiek eremuen saialdi nominala aurreratzen dute, eta, horrela, aukera ematen didate zenbait alderdi izendatzeko, hala nola, zerua, lurra edo oihanartea, landa, urmaela edo putzua. Hori, bestalde, gorputz-enbor, arratoi, zakil, sorbalda, karkasa edo ile… bihur daiteke.
Kapilaritate likatsu horrek, sintaxiaren eta semantikoa denaren arteko erdi bidean, hurrengoaren aurrekoa den marrazki baten gaia sortzen du, eta kontu handiz ibiltzen naiz berarekin eta bere denbora-galtze adierazgarriarekin.
Uste dut bakoitzak bere Kitchs-arekin lan egin behar duela, hain zuzen ere, bistatik ez galtzeko (nire lagun batentzat, bere Kitchs-a kantautoreak dira, eta horrek nekez jasan daitezkeen emozio baliotsuak eta pinturarako material mamitsua eragiten ditu beragan).
Normalean, nire lanean nagusitzen dena itxura asaldatu baten azpian aurkezten da. Seguruenik, nolabaiteko ñabardura kosmikoa duen asmoa izango da ezkutuan, goian eta behean, ezkerrean eta eskuinean konektatzeko asmoa. Berriro ari gara lehenago aipatutako “zulatze-borondateaz”.
Nire ikuspuntutik, zulatze-borondate hori erabat asaldatzailea da, eta zeregin batean baino ez da gauzatzen; zuloaren amaieraraino heldu ez dela egiaztatzea, dena esan gabe dagoela egiaztatzea, izan ere, osotasuna, oraingoz, isilean egon behar da.
Azkenik, esan nahi dut lan aukeratu hauetako marrazkiak leku desberdinetan egin direla, batzuk estudioan eta beste batzuk hegoaldean zehar egindako bidaietan. Azken horiek kolore-maila handia daukate, bai eta apaindurarako ukitu handiagoa ere. Hemen, litekeena da hegoaldeko giroaren ondorioz eskua argiaren esanetara mugitzea, folklore-dantza baten geometriaren antzera.

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